Virumaan tarhan kehitysprojekti - tekstarilahjoitukset!

2.8.2017

Virumaan löytöeläintarha Virossa, Rakveren kaupungissa, on yksi Rekku Rescuen uusimmista yhteistyötarhoista. Vuodesta 2016 lähtien olemme avustanut tarhaa eläinten sterilointi- ja rokotuskuluissa ja toimittanut tarhalle säännöllisesti ruoka- ja tarvikelahjoituksia. Käynnistimme tarhan kanssa 30.4.2017 yhteistyössä kehitysprojektin, jonka tavoitteena on parantaa tarhalla asuvien eläinten oloja ja tukea eläinten paikallista kodinsaantia.

Auta Virumaan kodittomia eläimiä helposti tekstarilla!

Kaikki Viroon kohdistetut tekstarilahjoitukset ohjataan Virumaan tarhan kehitysprojektiin koko elokuun ajan 1.8-31.8. Kehitysprojektin tärkeimmät kohteet ovat koiratarhan kattaminen sekä kissojen suojan lämpöeristys. Molemmat pitää saada tehtyä vielä ennen talvea, joten apua tarvitaan nyt!

Eikä auttaminen voisi olla enää helpompaa:
1. Valitse summa, 5, 10 tai 15 €.
2. Kirjoita tekstiviestiin VIRO ja summa ilman välilyöntiä, esim. VIRO10. Älä kirjoita viestiin muuta.
3. Lähetä viesti numeroon 16155.

Lahjoitus veloitetaan seuraavassa puhelinlaskussasi.

Virumaan tarhan kehitysprojektia voit tukea myös lahjoituksella keräystilillemme FI09 5780 3820 0828 72, viite 5270.

#tarhakuntoon

Poliisihallitus on myöntänyt Rekku Rescue ry:lle rahankeräysluvan lupanumerolla RA/2017/138. Lupa on voimassa 10.2.2017 -31.12.2018 koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Uusi operaatiopöytä Virumaan tarhalle – liity mukaan lahjoittajiin!

Virumaan tarhan kotia etsivät eläimet (kissat ja pienikokoiset koirat) kastroidaan ja steriloidaan tarhalla. On helpompaa ja huomattavasti edullisempaa, että tarhan yhteistyöeläinlääkäri tulee tekemään toimenpiteet paikan päälle, sen sijaan, että eläimet kuljetettaisiin klinikalle. Leikkauspöytänä on käytetty lasten hoitopöytää, joka ei millään tavoin vastaa tarpeita. Uuden operaatiopöydän hankinta olikin tarhan kehitysprojektin prioriteettilistan kärjessä.

Koska leikkauspöydän hankkimisella oli kiire, päätti Rekku Rescue lahjoittaa pöydän Virumaan tarhalle. Uusi tukeva operaatiopöytä, jolla on turvallista suorittaa eläinten tutkimuksia, leikkauksia ja pienempiä operaatioita, saapui tarhalle viikko sitten. Ensimmäiset leikkaukset uudella ammattitason alustalla tehdään todennäköisesti jo ensi viikolla.

Leikkauspöydän hankinnalla Rekku Rescue halusi varmistaa, että eläimet voidaan jatkossakin leikata tarhalla eikä resurssien puutteen vuoksi yhtään eläintä jää leikkaamatta. Lisäksi haluttiin parantaa operaatioiden turvallisuutta. Lahjoitus on osa yhdistyksen Virossa tekemää pitkäjänteistä ennaltaehkäisevää eläinsuojelutyötä ja löytöeläinten paikallisen kodinsaannin edistämistä.

Operaatiopöytä maksoi 1678 euroa. Etsimme nyt lahjoittajia jakamaan kanssamme tämän kustannuksen. Tule sinäkin mukaan joukkoon, joka lahjoitti Virumaan tarhan kodittomille koirille ja kissoille turvalliset leikkaukset! Tee lahjoitus keräystilillemme FI09 5780 3820 0828 72, viite 5270. Lämmin kiitos tuestasi!

Tilannepäivitys 15.7.2017

Kirppistuotto Virumaan tarhan hyväksi 1600 euroa!

Rekku Rescuen kirpputoripöytien kesäkuun tuotto oli huikeat 1600 euroa. Lämmin kiitos kaikille aarteitaan kirppiksille lahjoittaneille sekä niitä sieltä uuteen kotiin ostaneille! Suuri kiitos myös kaikille kampanjaa rahalahjoituksin tukeneille!

Summa ohjataan lyhentämättömänä Virumaan tarhan kehitysprojektiin, ja se käytetään koiratarhan kattamiseen sekä kissojen parakkien eristämiseen tarvittaviin rakennusmateriaaleihin ja -tarvikkeisiin.

Ikävä yllätys Virumaan tarhalle ja koko kehitysprojektille oli, kun rakentaja, jonka kanssa kattamis- ja eristystöistä oli sovittu, nosti hintaa niin paljon, että sopimus jouduttiin perumaan. Parhaillaan etsitään uutta rakentajaa. Myös mahdollisuutta rakentaa koiratarhan katot talkootyönä selvitetään.

On kuitenkin tärkeää saada kaikki rakennustarpeet hankittua mahdollisimman pian, jotta työt voidaan aloittaa heti, kun uusi, kohtuuhintainen tekijä löytyy.

Tule sinäkin mukaan varmistamaan, että Virumaan kodittomat koirat saavat katon päänsä päälle ja kissat lämpimät tilat talveksi! Tee lahjoitus keräystilillemme FI09 5780 3820 0828 72, viite 5270.

Tilannepäivitys 18.5.2017

Virumaan tarhan kehitysprojektin keräys on ollut käynnissä pian kaksi viikkoa. Lahjoituksia on tullut tähän mennessä 370 euroa. Suuri kiitos lahjoittajille! Yli 20 000 euron tavoitteeseen on kuitenkin vielä pitkä matka. Lisää eläinrakkaita lahjoittajia tarvitaan!
Virumaan tarhan kehitysprojektin tavoitteena on parantaa tarhalla asuvien eläinten oloja ja tukea eläinten paikallista kodinsaantia. Kiireellisimpiin kehityskohteisiin kuuluu koirien ulkotarhojen uusiminen. Tarhoissa ei ole tällä hetkellä katoksia, joten koirat elävät täysin säiden armoilla. Tavoitteena on saada tarhat katettua ennen kesän helteitä. Virumaan tarhalla asuu tällä hetkellä 23 koiraa ja 43 kissaa.

Yksi Virumaalla uutta kotia odottavista koirista on 10-vuotias Rouva Jaki, joka tuli tarhalle viime vuoden joulukuussa kaverinsa Herra Lakin kanssa. Kiltti ja ihmisrakas Jaki kellahtaa helposti syliin pyytämään rapsutuksia. Jaki myös kulkee nätisti remmissä, vaikka vauhti onkin reipasta. Tarhalla vietettynä aikana on kertynyt paljon energiaa purettavaksi. Katso ihana video Jakista!

Tule sinäkin mukaan parantamaan kodittomien eläinten oloja Virumaalla! Tee lahjoitus Rekku Rescuen keräystilille: FI09 5780 3820 0828 72, viite 5270.

Lisää tietoa kotia etsivästä Jakista löytyy täältä.

Virumaan tarhan kehitysprojekti käynnistyy 30.4.2017

Virumaan tarha kuuluu Viron löytöeläintarhojen yhdistykseen, Varjupaikade MTÜ:hun, joka perustettiin vuonna 2007. Tarha saa Rakveren kaupungilta kuukausittain rahaa menojen kattamiseen, kuten sähkö-, vesi-, ja vuokrakuluihin. Varat eivät kuitenkaan riitä kotia etsivien eläinten leikkauksiin tai tarhaolojen parantamiseen, jonka vuoksi tarha tarvitsee ulkopuolisten lahjoittajien tukea. Vuonna 2016 Virumaan tarhan kautta sai uuden kodin yhteensä 310 kissaa ja 77 koiraa.

Tarhan tontilla on kolme kissaparakkia, joista löytyy erillinen karanteenitila, pari häkillistä huonetta sekä huonetila, jossa kissat ovat vapaana. Koirat asuvat tarhalla ulkotarhoissa, joissa on koirankopit. Pennuille ja vanhemmille koirille on parakissa muutama sisähäkki. Eläinten tarhaoloissa on paljon parantamisen varaa, ja näihin kehityskohteisiin keräämme nyt lahjoitusvaroja Rekku Rescuen ja Virumaan tarhan yhteisessä kehitysprojektissa.

Kiireellisimmät kehityskohteet ovat tarhan kissojen parakit ja koirien ulkotarhat. Koirien ulkotarhoissa ei ole tällä hetkellä katoksia, joten koirat elävät täysin sään armoilla. Tarhojen suojaksi tarvitaan ennen kesän helteitä kunnolliset katokset, jotka suojaavat koiria myös talven tullen lumisateelta. Tarhan kissaparakkeja ei ole eristetty, joten tilat ovat talvisin sisältä kylmiä. Tavoitteena on eristää parakit ennen seuraavaa talvea. Paikallinen ammattikoulu on lupautunut tekemään tarhan rakennus- ja kunnostustyöt harjoitustyönä kuluvan kevään/kesän aikana. Rakennustarvikkeiden hankintaan tarvitaan kuitenkin tarvike- ja rahalahjoituksia, joita keräävät Virumaan tarha, Varjupaikade MTÜ ja Rekku Rescue.

Toinen tärkeä kehityskohde on uusi tukeva operaatiopöytä, jolla olisi turvallista suorittaa eläinten tutkimuksia ja leikkauksia. Tähän asti leikkauspöytänä on käytetty lasten hoitopöytää, joka ei ole tarpeita vastaava työskentelyalusta. Tarhan pieneen hoitohuoneeseen tarvitaan myös kunnollinen valaistus sekä lukollinen lääkekaappi.

Tarhalla työskentelee kolme vakituista työntekijää, jotka ovat toivoneet avustusta myös kunnollisten työvaatteiden (takit ja kengät) hankintaan. Tällä hetkellä he työskentelevät omissa vaatteissaan, mutta etenkin talviaikana tarhan ulkotöissä tarvitaan lämmintä ja kunnollista vaatetusta.

Rekku Rescuen ja Virumaan tarhan kehitysprojekti on tarkoitus toteuttaa vuoden 2017 aikana.

Projektin hinta-arvio:
Rakennus- ja kunnostustarvikkeet 20 000 €
Työvaatteet ja kengät 547 €
Operaatiopöytä 1679 €
Lääkekaappi 400 €
Lääkärin tarkastuslamppu 200 €

Tule mukaan tukemaan Virumaan kehitysprojektia tekemällä lahjoitus Rekku Rescuen keräystilille: FI09 5780 3820 0828 72, viite 5270.

Päivitämme projektin kuulumisia kotisivuillemme sekä yhdistyksen Facebook- ja Instagram-sivuille.

#tarhakuntoon

Lahjoita kirppistavarat Virumaan tarhan hyväksi!

Pyöriikö nurkissasi ylimääräistä tavaraa? Onko kaappien kevätsiivous ajankohtainen? Lahjoita itsellesi tarpeettomat, mutta käyttökelpoiset tavarat Rekku Rescuelle myytäväksi kirpputorilla Virumaan tarhan kodittomien eläinten hyväksi! Lue lisää täällä.