Rekku Rescue ry

Tänään on 18.06.2013 10:12

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.04.2008 17:09 
Poissa

TiiaR kirjoitti:
LaumanPomo kirjoitti:
Molla ei myöskään laatikolla käydessään peitä laisinkaan, sitten kun lattialle tehdään niin kuopsutetaan kyllä.

Onko sulla useampi kissa? Tuli vaan mieleen (jostain luin vuonna miekka ja kivi), että kissa, joka on laumanpomo :D , niin se ei peitä jätöksiään. Muut peittää omansa. Eli jos muut sontii vain lootaan, niin Molla ei peitä siellä, mutta jos Molla ainoana sontii lattialle, niin se peitetään.

Kun siskon kissat on mulla hoidossa, niin laumanhierarkia näkyy heti: Lölli muori (vanha kuin saapas) on sellainen hiljainen ja arvokas, ja selvästi laumanjohtaja. Seuraavana on oma kissani Nasu (7v), ja pahnan pohjimmaisena siskoni pikkukissa (5v) Tippi. Tippi väistelee kun esim muut syö (tai isot tytöt tyrkkää sen sivuun). Mutta kyllä se yrittää välillä asemaansa kohentaa painimalla, mutta saa pöllyytyksen isoilta tytöiltä. Kaikki paitsi Lölli peittää sontansa.

Joo siis meillähän on kaks miisua, ja kaiken järjen mukaan Molla ei ois pomo, tai toinen on kollipoika, vanhempi jne.

Tai mistäs mää tiiän, miten kissojen pomona oleminen ees ilmenee muuten? :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.05.2008 11:19 
Poissa

Meillä on selvä hierarkia. Pieni Harmaavarpunen Pöpö on kunkku, en tiedä johtuneeko siitä kun on mun lellikki, nukkuu vieressäni yöt ja aina muutenkin seuraa minne menenkin. Päättelen sen siitä, kun otan ruokapussit esille niin Pöpö juoksee ekana pöydälle ja työntää muut pois etemmäksi. Annankin aina ensin Pöpölle, sitten vasta muille. Pöllöhän yrittää pomotella, huonolla menestyksellä. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.05.2008 00:13 
Poissa

Googletelkaahan sellaista kuin idiopaattinen kystiitti joka vaikuttaa olevan valitettavan yleinen vaiva..

Harmillisen harva lääkärikään osaa "ehdottaa" sitä pissarumban syyksi.
Oireet puhkeavat monella kissalla sressitilanteessa.

Meillä on todettu kantapään kautta':oops:'
, että pissanäyte kiikutetaan lääkäriin aina ja heti poikkeavan laatikkokäyttäytymisen alkaessa.
Näytteestä tehdään myös viljely riippumatta siitä, mitä pikatesti näyttää.

Lääkäreitä on myöskin moneen junaan, itse en kakomatta enää niele yhtäkään "ootellaan ja kattellaan':roll:'
" toitotusta lääkäriltä joka ei hämilleen mennessään konsultoi toista, asiasta paremmin perillä olevaa, tai joka tuntuu vähääkään haluttomalta tekemään lisätutkimuksia kissan vaivan syyn selvittämiseksi.

Keväällä lääkärin yritys puikahtaa sieltä mistä aita on matalin johti kissamme liki hengenvaaralliseen tilaan.
Onneksi otin itse asiasta selvää, enkä ilman tarkempia tutkimuksia (toisella lääkärillä...) suostunut antamaan kissalle lääkärin määräämiä lääkkeitä.
Toisella klinikalla selvisi yhden verikokeen jälkeen, ettei kissalla todellakaan ollut lääkäri nro 1. diagnosoimaa sairautta, eikä sille siis missään nimessä saa antaa ko lääkettä':shock:'.
Kyse ei tuolloin ollut pissavaivoista.

Ihmisiähän me kaikki ollaan ja virheitä tehdään, lääkärit ihan siinä missä muutkin, ei siinä mitään':)'.

Tassutuksia pissikisuille ja pitkää pinnaa palvelusväelle ':D'

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.06.2008 01:20 
Poissa

Mulla alkaa kans pissimisen takia mennä hermo. Meillä nyt yhtäkkiä alkanu Kipi pissimään sängylle.. pari viikkoa oon nyt koko ajan lakanoita ja sänkyä pessy ja kun olen nukkunut sohvalla on sinnekin menty pissaamaan ainoastaan kun mun lakanat on siinä.. en ymmärrä. Nyt olen hankkinut sellasta ainetta jonka pitäs pissan haju poistaa. Aluksi luulin että se on Eve joka käy pissimässä osoittaakseen mieltä kun teen nyt kesällä enemmän töitä ja olen välillä koko päivän töissä niin että käyn vain kissat ruokkimassa ennen kun menen toiseen työpaikkaa. Ja Eve on älyttömän huomion kipeä joten siksi ajattelin että se osoittaa mulle mieltä. Mutta nyt itse huomasin ku Kipi meni ja pissas mun tyynylle. Kipi on vielä niin arka eikä musta oikeen välitä ni ajattelin että ei se varmaankaan mieltä osoita.. en tie.. en vaan ymmärrä mistä moinen kun molemmat kissat ollu niin sisäsiistejä. Ja miten voin edes torua kissaa joka pelkää mua jo muutenkin.. :roll:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.06.2008 08:52 
Poissa
Hallituksen jäsen

Othon jo käynyt leikkauttamassa Kipin? Se on yleensä se eka syy että kolli alkaa merkkailla. Toki jos kastraatiokin on jo takana niin sitten kannattaa selvittää ettei ole muita pissavaivoja. Meillä kollilla oli taas alkanut talvella muodostua virtsakiviä jonka huomasin ruikkimisena vääriin paikkoihin. Helpotti heti kun tarkennettiin ruokavaliota (Hunskillahan on ihan erityisruokavalio, mutta Hunski on ollut niin reippaasti muiden ruokakipoilla että nyt vahditaan tarkemmin mitä se syö).

Jos nuo vaihtoehdot on suljettu pois niin tosiaan tuo pidemmät työpäivät voi vaikuttaa, sillä siskon kissat harrasti tuota pissailua ensimmäisenä vuonna jos Pauliina oli pidempään poissa kotoa (ne oli orpokissat jotka varmaan pelkäsi että siskonikin ne vielä hylkää, nykyään sänkypissaaminen niillä onneksi historiaa).

Itse olen joskus testailla feliwayn suihkuttamista ja kissanmintun laittoa pissapaikkoihin. On ainakin väliaikaisesti auttanut, mutta toki täytyy ne sänkyvaatteet pestä huolella ja kunnon aineilla kun muuten kissa haistaa siinä vielä vanhan pissa.

(varmaan tuli paljon samaa kun tässä keskustelussa jo aiemmin, mutta kerroinpa taas mitä ekana tuli mieleen, toivottavasti oli apuja.)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.06.2008 09:56 
Poissa

Susanna. kirjoitti:
Meillä nyt yhtäkkiä alkanu Kipi pissimään sängylle.. pari viikkoa oon nyt koko ajan lakanoita ja sänkyä pessy ja kun olen nukkunut sohvalla on sinnekin menty pissaamaan ainoastaan kun mun lakanat on siinä.. en ymmärrä.

Sängylläsi ja petivaatteissasi, ja erityisesti tyynyllä on vahvimmin ominaishajusi, ja siksi kissa pissii siihen. Mun mielestä osoittaa mieltään, koska tekee pissat vain noihin paikkoihin eikä esim nurkkaan.

Susanna. kirjoitti:
Aluksi luulin että se on Eve joka käy pissimässä osoittaakseen mieltä kun teen nyt kesällä enemmän töitä

Susanna. kirjoitti:
Ja Eve on älyttömän huomion kipeä joten siksi ajattelin että se osoittaa mulle mieltä. Mutta nyt itse huomasin ku Kipi meni ja pissas mun tyynylle. Kipi on vielä niin arka eikä musta oikeen välitä ni ajattelin että ei se varmaankaan mieltä osoita.. en tie.. en vaan ymmärrä mistä moinen kun molemmat kissat ollu niin sisäsiistejä.

Vastasit kysymykseesi jo itse :D . Kokeile antaa erityispaljon huomiota nyt jonkin aikaa aina kotona ollessasi, ja tilanne saattaa muuttua. Leikitä, silitä, harjaa ym.

Pienenä esimerkkinä kissan mielenosoituksesta: oma kissani käy todella hienosti hiekkalaatikolla. On tehnyt niin aina. Ainoa poikkeus on se, kun käytän sitä lekurilla ja se on jouduttu rauhoittamaan. Kun kissani pää alkaa selkenemään, niin se käy pissaamassa sängyllä tyynylleni, joka ikinen kerta. Katsoo silmiin ja pissaa. Vaikka olen yrittänyt pitää makkarin oven kiinni siihen asti, että huomaan sen käyvän lootallansa normaalisti, niin aina tulee se hetki, kun se käy lirauttamassa tyynylle :roll: Ja sen lirautuksen jälkeen elellään normaalisti kuten aina ennenkin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.06.2008 15:02 
Poissa

Mulla on kissa, joka pissaa sängylle saatuaan stressiperäisen virtsatietulehduksen. Eli kissa saattaa stressata joskus ihan olemattoman tuntuisistakin jutuista. Lähinnä tällä yksilöllä tulehdus puhkeaa ympäristön vaihdoksen yhteydessä (esim. kesämökkeily) tai jälkikäteen (esim. paluu muutaman päivän hoidosta kotio). Mut tällä kissalla näkyy tällöin myös silmistä, että se on kipeä ja usein virtsassakin saattaa olla verta. En osaa sanoa pissaako se sänkyyn just osoittaakseen mulle vaivansa, varsin näkyvä paikka kuitenkin. Tää ei onneksi oo mikään jatkuva pissailukierre, vaan välissä saattaa olla tosi pitkiä jaksoja ilman stressailua (esim. vuosi) ja toisinaan tulehdus menee itsestään ohi nopeastikin. Ko. kissalle on myös eläinlääkäri määrännyt Triptyliä kuurina, kun tulehdus on ollut ärhäkkä. Mut en kyllä kannata mielialalääkkeiden syöttöä kissalle, mikäli ympäristötekijöitä saa jotenkin muokattua suotuisammiksi.

Lekurilta näistä kissojen stessaamisista joskus kyselin ja totesi tuolloin, että kyllä ne stressiperäiset virtsatulehdukset vaan yllättävän yleisiä on nykykissoilla. En sitten tiedä, käykö sisäkissan maailma niin pieneksi, että olemattomatkin muutokset tuntuvat kissoista jotakuinkin valtavilta.

Oon ollut aika yllättynyt, kun nyt on viime ajat menneet tosi kivasti tän mun tosikko kissan kanssa. Kaveri ei oo reagoinut mitenkään pahasti, vaikka viime kuukaudet täällä päässä on olleet aikamoista hulinaa, kun on ollut hoitolaisia ja vierailijoita - ja vieläpä kaiken kokoisia, luontoisia ja mallisia. :) Ehkä tasainen äksöni kotosalla on joskus ihan hyväksikin?

Susanna.;
Suosittelen sua käväisemään Kodin1:ssä ja ostamaan sänkyysi/sohvallesi sellaisen muovitetun froteelakanan, joita mm. vauvojenkin sängyissä käytetään. Niitä löytyy isompinakin kokoina (hinta n. 30 e) ja saat sitten edes jonkinmoisen avun taistelussa pissaa vastaan. Tuo muovitus kun estää pissan läpäisyn sängyn uumeniin. Käytän itse sitä päiväpeiton tapaan petivaatteiden päällä, niin ei sitten kissan lirautellessa itketä ihan niin paljoa, kun ei ole kuin yksi lakana pestävänä... Tiedän todella, miten ärsyttävää tuo pissarumba on, etenkin kun ei saa itse kunnolla nukuttua ja tulee vaan lisää ärtyisäksi senkin takia. Niin se vaan on, et sohva ja sänky on ainakin meikäläisen tärkeimmät huonekalut.

Kipihän on leikattu ja muutenkin ilmeisesti terveeksi todettu, joten toivottavasti tuo merkkailu on jokin ohimenevä puuska. Voit tosiaan koittaa lisätä tuota yhdessäoleilua, jos mahdollista. Ehkä sä oot kuitenkin sille tärkeämpi kuin arvaatkaan(?) :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.06.2008 15:14 
Poissa
Hallituksen jäsen

Totta varmaan tuokin, ehkä kissa kuitenkin kaipaa sinua enemmän kuin ymmärrätkään.

Meillä on käytössä tuo lakana, lähinnä se on meidän vierassängyssä kun se käy ihan hyvin perus päiväpeiton alle, ei sitten mene pissaan kun se sängynpeitto ja lakana, mutta ne saa pestyä 60/90 pesussa, joten niistä ei niin hätää. Enemmän ottaa päähän jos pissaa menee vuodevaatteisiin tai patjaan. Tällä hetkellä siihen ei edes kukaan ole innostunu pissaamaan (koputtaa puuta).

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.06.2008 15:31 
Poissa

Joo täytyyki käydä ostaas sellanen lakana ja mult on feliway loppu, sitä mulla oli tossa kissojen ekoina kuukausina koko ajan et meenpä tänään heti ostaan lisää. On Kipi leikattu tos joku aikaa sit. Ja eilen mulla oli vielä sänky kallellaan ettei siihen menis pissaamaan ja mun tyynyt oli sohvalla mun vieressä ku olin koneella ja siihen tyynyn päälle Kipi kävi muina miehinä kusasemassa vaikka muuten yleensä ei edes tule mun lähellä.. Virtsa on ainakin tähän asti ollu ihan normaalia mut täytyy alkaa tarkkaileen.. Nyt oon itse sairaslomalla joten saan kunnolla tarkkailla kisuja. Yritän antaa kotona ollessa kissoille paljon huomiota nyt kun teen hetken aikaa enemmän töitä. Even kohdalla se on helpomppi antaa ku hän itse hakee oikeen huomiota ja Eveä voi silitellä ja rapsutella, mutta Kipiin ei voi koskea eikä itse mennä lähelle. Yritän sit vaan kauempaa jutella hänelle mukavia ja herkkupaloja antaa..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.06.2008 21:03 
Poissa

Kirjoittelin jokunen sivu tänne Mikosta, joka pissi sohvalle & sänkyyn ja jolla havaittiin pissatulehdus ja homma saatiin kuntoon lääkkeillä.
Ei se sitten niin mennytkään...
Pissailu jatkui sängylle säännöllisen epäsäännöllisesti, kissaa käytettiin lääkärissä, mutta näytteet oli puhtaita ja virtsarakko oli ultrauksessa terve.

Toiselta foorumilta sain vinkin vaihtaa hajustettu hiekka pois ja se auttoi. Laatikoiden pitää olla myös TOSI puhtaita, olen nyt huomannut että Mikko tekee tsekkaus-kuoputuksen jo ennen laatikkoon astumista. Ollaan nyt myös etsitty sitä oikeaa hiekkaa, sillä extreme classic ei oikein meinaa kelvata Mikolle. Pissailu on loppunut kokonaan, kun ollaan laatikot putsattu 3-5 kertaa päivässä (2 laatikkoa ja 2 kissaa). Nyt viime perjantaina Mikko pissasi jälleen sänkyyn, mutta tiedän että laatikot olivat melko likaiset, joten voin vain syyttää itseäni.

Tästä ollaan aika montaa mieltä, mutta ainakin minun kanta on se, ettei kissa osaa osoittaa mieltään pissaamalla. Se ei ole tarpeeksi loogista kissalle. esimerkiksi meillä Mikko ei protestoinut likaisia laatikoita, vaan sen oli pakko pissiä jonnekin ja se joku paikka oli sänky. Aikaisemmin sillä oli varmasti myös jonkinasteista traumaa hiekkalaatikoista, jokainen jolla on ollut pissatulehdus varmasti tietää sen tunteen.. Eli se yhdisti laatikon/hiekan/hiekan hajun kipuun ja kävi mieluummin sängyssä, josta sillä on hyviä muistoja. Ja koska siivouspalvelu toimi erinomaisesti niin hetken kuluttua sänkyyn saattoi jo käydä nukkumaankin.. :roll:

Susanna, en usko että kissan toruminen auttaa. Oletko käyttänyt kissaa eläinlääkärillä? Pissatulehdus kannattaa ihan oikeasti testata ekana. Ja sitten tietty mikä hiekka, onko laatikoita tarpeeksi, onko ne puhtaita jne..
Itse odotin turhan pitkään näytteen viemisessä ja sen takia Mikolle taisi osittain tulla tavaksi sänkyyn pissiminen.
Toivottavasti asia selviää!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.07.2008 19:45 
Poissa

Ei ole nyt sitten kisulit enään pissailleet mihinkään mihin ei saisi. töitä teen taas vähemmän :D joten taisi olla vaan mielen osoittamista kun olin enemmän poissa.. sänkyyn en ole vielä ostanut sellasta muovitettua lakanaa mutta olen ottanut varmuuden vuoksi lakanat pois ja kääntänyt sängyn kyljelleen vaatekaappiania vasten :roll: tästä ovat kissat olleet ihan onnessaan koska pääsevät nyt kiipeämään vaatekaapin päälle ja siellä voivat tarkkailla :D olen ajatellut että ostan sellasen kattoon asti olevan kiipeily puun ja nyt huomaan että se on ihan must juttu että kissat pääsevät tähystelemään.. :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.06.2009 22:29 
Poissa

Tää menee vähän ot, mut pissailuun liittyy kuitenkin. Eli rakennettiin kissoille pieni tarha pihalle, jossa saavat olla päivisin. Tarhan pohjana on soraa ja nyt sitten oli yksi kisuista käyny pissaamassa tarhaan. Laitoin hiekkalaatikon kellariin lähelle ikkunaa, josta kulkevat tarhaan, mutta siellä ei oltu käyty. Miten saan estettyä, ettei kissat pissi tarhaan (vuokrakämppä, tarha pieni, enkä soisi että rupeaa talon nurkka haisemaan kissanpissille) vaan hiekkikseen? Heitänkö laatikon tarhaan ja toivon, että tekeevät sinne ennemmin kuin hiekalle? Pitäiskö vaihtaa pelletti mikrohiekkaan tms..?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.2010 13:59 
Poissa

Nyt menee hermot, oikeesti.

Pappi kolli kusi mun päälle nyt jo neljännen kerran.. :( Arvatkaa onko kiva herätä yöllä sikeimmästä unesta ja mennä suihkuun, petivaatteetkin ja sijauspatja märkänä, vaihtaa nekin kaikki keskellä yötä. Mikä ihme tuota kissaa vaivaa?

Johtuuko se siitä että naapuriin tuli uusi tyttökissa ja kolli on ihan sekaisin siitä. Vahtii ikkunassa ja murisee sille jos näkee. Sitten tulee ja merkkaa minut, ei vahingossakaan miestä.

Pappi siis merkkaa mut seisoaltaan, pissi roiskuu mun päälle. Hiekkalaatikoilla se käy ja pissaa sinne normaalisti kyykyssä niinkuin tytöt. Hiekkalaatikotkin on puhtaita. Eikä mitään muuta uutta kuin tuo tyttökissa naapurissa. :(

Ota näiden sielunelämästä selvää...

"En se ollut minä..."
http://i663.photobucket.com/albums/uu35 ... 010145.jpg

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.2010 17:22 
Poissa

Rekkukissaretkellä viime kesänä nähtiin, kun vanha, rähjäinen kolli, kaikkien paikallisten pentujen siittäjä, ilmeisesti, kusaisi yhden narttukissan päälle! Jospa Pappi merkkaa sinut, Iita, jos se ei tajua, että naapurissa on tyttö kissa, vaan luulee kilpailevaksi urooksi!!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.05.2010 19:43 
Poissa

Iita.......sissään päen :roll:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]