Rekku Rescue ry

Tänään on 19.06.2013 07:15

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Koira popsii lihaa
ViestiLähetetty: 12.10.2007 00:50 
Poissa

Sikakeskustelusta sain päähäni laskea, että kuinka monta eläintä tuo meidän koira oikein vuodessa syö.

Laskelmat on tehty sillä perusteella, että koira söisi koko eläimen, eikä eläimestä jäisi syömättä suolia, sulkia tai mitään.

35-kiloinen saksanpaimenkoira syö päivässä n. 1 kg lihaa. Vuodessa se tekee:

- 203 BROILERIA tai
- 9 LAMMASTA tai
- 3 1/3 SIKAA tai
- 2/3 NAUTAA

Jos omistaa 3 sakemannia, niin vuodessa menisi n. 600 broileria, 30 lammasta, 10 sikaa tai 2 nautaa.

Suunnilleen näin usein pitäisi lahdata joku eläin:

- broileri > 2 kertaa päivässä
- lammas > joka 2. viikko
- sika > kerran kuukaudessa
- nauta > 2 kertaa vuodessa

Teuraspainot otin täältä:
http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/ ... iel%E4imet
Ne olivat: broileri 1,8 kg, lammas 40 kg, sika 110 kg, nauta 550 kg.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.10.2007 08:32 
Poissa

Voi kiitos, että teit tämän laskelman! Mä mietin tätä joka ainoa kerta, kun annan koiralle ruokaa. Mä oon myös sitä mieltä, että en pidä sikaa yhtään koiraa vähempiarvoisena.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.10.2007 10:07 
Poissa

Ikinä en oo saanut aikaiseksi ryhtyä laskeskelemaan, mutta tätä oon mäkin miettinyt.

Tästäkin näkee hyvin sen, että jos vaan olisi mahdollista pitää kotieläimiä... Niin ei montaa sikaa tai nautaa tarvitsisi vuodessa lahdata kun olisi useallekin koiralle ravinto omasta takaa. Ja oma sika esimerkiksi tulisi tietysti pidettya paljon pidempään kuin tuon 4,5 kk eli se kasvaisi vähintäänkin kaksin- tai kolminkertaiseksi. Tietysti lemmikkisikaa tulisi ruokittua hieman eri tavoin: esim. nivelet ei pysy kauhean hyvässä kunnossa tehoruokinnalla, jossa haetaan maksimaalista kasvua. Ja kun eläin menisi kuitenkin "vain" koirien ruuaksi, se ruhon koostumus saisikin olla ihan normaali: ei haeta sitä mahdollisimman suurta mutta rasvatonta joulukinkkua :roll: Eli kasvu olisi hitaampaa mutta ei väliä, sillä kukapa 4,5-kuisen lemmikkipossun menisi lahtaamaan.

Mulla Julppe painaa n. 33 kg ja Tiitu 14 kg, ja syövät yhteensä vain n. puoli kiloa raakaa lihaa päivässä, loppu on kasviperäistä. Nämä ovat kyllä aika vähäruokaisia, Tiitu varsinkin lihoo todella helposti. Eli näille riittäisi yksi kotona kasvatettu sika helposti koko vuodeksi :shock: Ei oo paljon ei.

VAROITUS: HUONOA VITSAILUA---------
Hmm. Sit koirat vois tietty kuoleman jälkeen syöttää toisilleen... Ja hukkaanhan se isoäitikin menee jos se laitetaan hautaan maatumaan kuoleman jälkeen... Ja mitäs muuta eläinperäistä, no tuoreita raatojahan koirat löytää aina silloin tällöin... Ja kuukautisveret ja limakalvot, nekin talteen ja koirien kuppiin...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.10.2007 10:11 
Poissa

Hadu, sulla on hyviä topicceja :) On todella ajattelemisen arvoista tämä asia. Asiat kun monesti riippuvat siitä, miltä kantilta niitä katsoo.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.10.2007 12:38 
Poissa

Mäkin olen ajatellut, että hautaaminen on ihan epäekologista. Yksi kuolee > haudataan, sitten toinen tapetaan vaan siksi, että saadaan ruokaa. Aika groussiltahan se tuntuu ajatella, että testamenttaisi itsensä naapurin koiran ruoaksi, mut periaatteessa miksei. En tiedä kuinka terveellistä olis, mutta jos kerran kuitenkin kuolee, niin olis ainakin kerran 'elämässään' jollekin hyödyksi. Alkaa menemään jutut vähän HC:ksi. :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.10.2007 13:57 
Poissa

mielenkiintonen topikki, en kyllä pystyis ite teurastamaan yhtäkään eläintä, joten sen takia tuntuu hullulta osaa niitä säkissä..mutta kuitenkin, mitenkähön paljon eläintä on 15kg eagle packin kuivamuonasäkissä? miten siis toimitit laskelman? mulla tää matikka on aina ollut ala-arvonen :P

Kapinakaksikko-blogi

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.10.2007 14:42 
Poissa

Tuolla eagle packin nettisivuilla lukee, että "ruoki koirasi sulavilla lihaproteiineilla" ja proteiinimääräksi on ilmoitettu 25%. Eli 15kg original adultia sisältäis sitte 3.75 kg lihaa...

Eli eiks niissä papana pusseissa yleensä pitäis olla ilmoitetuna toi lihan prosentuaalinen määrä... Muistelisin ainakin jostain lukeneeni. Voi olla että tuo päätelmäni on ihan kuusesta, mutta joku korjaa sen sitten :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.10.2007 08:17 
Poissa

Hyvä topikki.

10 kg sikakasvista kestää meillä n. 8-9 päivää jolloin koira syö sikaa 4 kiloa ja kasviksia 6 kiloa eli riki syö n.1,2 kg päivässä (n. 40kg sakkari eli 2 % painosta pitää päivässä syödä raakaruokaa).
4 kiloa raakoja kanan koipia kuukaudessa.
Vuodessa riki syö n. 405 kiloa sikakasvista eli sikaa 162 kiloa ja kasvista 243 kiloa. Eli riki vetäsee 1 1/2 sian vuodessa lärviinsä.
Vuodessa menee rahaa tähän ruokaan 891 euroa.

Tosin meillä ostettaan melkein joka toinen kerta kanakasvista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.10.2007 12:43 
Poissa

Hyi hemmetti. Minä en pystyisi lahtaamaan saatika syömään yhenyhtä eläintä saatika vielä itse kasvatettuja. Possu, kanat ja lehmäkin saisivat elää elämänsä loppuun asti kuollen vanhuuteen luonani. Eikä sittenkään rakastaan voi syödä. :(

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]