Rekku Rescue ry

Tänään on 23.05.2013 14:28

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pelastetaan kissat ry
ViestiLähetetty: 04.11.2009 12:09 
Poissa

Hei, haluaisin kysyä onko tämä yhdistys teille tuttu? Olemme toivoneet ja etsineet itsellemme uutta kissaa koska n. 19 vuotias rakas kisu-mummelimme siirtyi kissain taivaaseen reilu viikko sitten. Löysimme netistä suloisen kissan, tämä sama kissa oli kolmella eri palstalla myynnissä , tosin eri nimisenä. Laitoin kissasta kysylye suomi24 torin kautta ja sain vastauksen, että käypä täyttämässä ry:n sivuilla kysymykset niin katsotaan sopiiko kissa teille. No, vastailin tohkeissani ja antaumuksella n. 60:een hyvin henkilökohtaiseen kysymykseen mm. perheestämme, lapsista, kodista ja kesämökistä lähtien. Näistä vastauksista varmasti ilmeni, että kissa olisi saanut luotamme rakastavan ja asiantuntevan kodin (edelliset Hesy- kissamme elivät kanssamme hyvän elämän kuollen lopulta vanhuuden vaivoihin n. 18-19 vuotiaina). Kysyttiin mm. mitä ruokaa tarjoisit tulevalle kissalle, johon vastasin "kaupasta sitä ruokaa, joka parhaiten maistuu". Muutaman päivän kuluttua sain hyvin lattean ja niukkasanaisen vastauksen : tämä kissa ei sovi sen takia teille, että se ei syö näitä kaupan ruokia, joita sinä olet tottunut ostamaan". Ei mitään muuta, esim että olisivat kertoneet mitä tämä kissa sitten syö tai oisiko heillä toinen kissa , joka voisi sopia meille. Olin aivan ällikällä lyöty ja ilmoitin, että voimme kyllä ostaa tälle kissalle juuri sitä murkinaa jota on tottunut syömään ja tiedustelin oliko vastaus vitsi. Tähän vastaus kuului, ettei ole vitsi ja kopioitu pitkät litaniat Berner oy:n spesialistin jargonia kissojen ruokinnasta. (Bernerin maahantuoma Hill´s näköjään heidän sivuillaan mainoksena). Kerroin, että minusta tämä alkaa jo vaikutta epäilyttävältä ja turhauttavalta koska yhdistyksen vastauksissa ei koskaan ollut edes ihmisen etunimeä, sukunimestä puhumattakaan.; kuittauksena jokaisessa viestissä vain Pelastetaan kissat ry. Tähän ei enää tullut vastausta. Minua jäi todella vaivaamaan tämä asia, koska selvästikkään tässä ei ollut edes tarkoitus saattaa koditonta kissaa ja kissa-rakasta perhettä yhteen; kunhan keräsivät aika kattavat tiedot kodistamme ja perheestämme itselleen, minkä takia? Toiminta vaikutta todella omituiselta!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 14:45 
Poissa

Hmmm... hedelmällisempi vastaus olisi ollut:
"Kauttamme adoptoitavat kissat haluavat ravinnokseen korkealaatuista kissanruokaa, jollaiseksi katsomme merkit X, Y, Z ja laadut A, B, C. Oletteko valmiita ruokkimaan kissaa näillä tai laadultaan vastaavilla ruuilla?"

Tuollainen tyrmäys ensimmäisessä erässä ei kyllä luo kovin laajaa kissanottajakuntaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 14:52 
Poissa

Hei Tipsu, juuri tuota tarkoitin. Enkä ikinä saanut vastausta kysymykseen mitä kissa sitten syö. Vieläkin sappi kiehuu kun ajattelinkin koko asiaa :evil:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 14:59 
Paikalla
Hallituksen jäsen

Tuosta Pelastetaan kissat 24 yhdistyksestä on muistaakseni ollut muutamakin keskustelu jossain täällä aiemmin. Olen yhdistyksen toimitaa yrittänyt selvittää myös itse, sillä selityksistä huolimatta itseäni häiritsee ettei nettisivulta löydy tarkempia yhteystietoja. Haluan kuitenkin uskoa että ovat hyvällä asialla, vaikka valitettavasti olenkin kautta rantain kuullut kommentteja varsinkin tuosta puutteellisesta "asiakaspalvelusta".

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 21:29 
Poissa

Mä olen ko yhdistyksestä ollut juuri siinä käsityksessä, että ne nimenomaan myyvät kissoja.
Aikanaan kun ihmettelin heidän toimintaansa, niin epäselväksi jäi, että mistä kissat tulee (ovatko kodittomia vai pentutehtaillaanko taviskissoillakin).
Lisäksi mielestäni asiallisesti toimivan yhdistyksen esim nettisivuilta löytyy tiedot henkilöistä, jotka yhdistyksestä ja sen toiminnasta vastaa.

Ko. yhdistyksen nykytilanteesta mulla ei ole tietoa, koska en sen toiminnan alkamisen jälkeen ole niiden sivuilla tms käynyt lainkaan. Itse en ottaisi ko yhdistyksen kautta mitään eläintä.

muoks. kävin kurkistamassa yhdistyksen sivuja...sujuvasti on ilmoitettu tilinumero, johon voi laittaa rahaa tukeakseen kissoja/jotain tiettyä kissaa, MUTTA missään ei ilmoiteta rahankeräysluvan numeroa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 22:49 
Poissa

JaanaRR ja TiiaR, miten tällainen "yhdistys" saa jatkaa toimiaan? Onkohan koskaan oikeasti tutkittu mitä siellä hääritään ... Mainitsemastani kissasta on taas jo tehty uusi ilmoitus suomi24 toriin. :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 23:23 
Poissa

Ja mun mielestä se on hieman kyseenalaista myydä kissoja suomi24 palstoilla.. Siis meinaan, jos kyseessä on kodittomien kissojen auttaminen. Suomi24 ei ole mistään tasokkaimmasta päästä kun seuraa esim keskusteluja.. Tietysti ainahan fiksuja mahtuu mukaan, mutta mutta..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 23:25 
Poissa
Puheenjohtaja

Keskustellaanhan toisen yhdistyksen toiminnan arvosteluun liittyvistä asioista suoraan heidän kanssaan, tai sitten yksityisesti viestimällä, kiitos :)!

Ystävyyden todistus on se,
että pysyy ystävänä,
vaikka onkin eri mieltä jostain asiasta.
-Jawaharlal Nehru-

http://www.rekkurescue.com, http://www.sey.fi

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.11.2009 23:35 
Poissa

He eivät itse vastaa näihin esittämiini kysymyksiin. Halusin kuulla mitä tietoa/kokemuksia muilla on ko. "yhdistyksestä". Perimmäinen tarkoitus ei ole arvostella vaan kertoa/kuulla fakta-tietoa tästä yhdistyksestä, jonka tarkoitus ei nähtävästi lainkaan ole hyvien kotien löytäminen onnettomille eläimille.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.11.2009 13:05 
Poissa

Samoja kissoja olen bongannut ko. yhdistyksen sivuilta kuin Tallinnan hoiupaikan "lisää kotiaetsiviä eläimiä"-kohdasta ja muistaakseni jostain virolaisesta löytökissayhdistyksestäkin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.11.2009 14:52 
Poissa
Puheenjohtaja

Ok :)

Yleisellä tasolla voi jutella, mutta muista epäselvyyksistä sitten mieluiten on hyvä pyytää vastausta yhdistykseltä itseltään :)

Ystävyyden todistus on se,
että pysyy ystävänä,
vaikka onkin eri mieltä jostain asiasta.
-Jawaharlal Nehru-

http://www.rekkurescue.com, http://www.sey.fi

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06.11.2009 09:31 
Poissa

* Muokkasin viestiäni. Jätän vain faktat ja sen, mitä en tiedä, kysyn yhdistykseltä itseltään sen sijaan, että miettisin sitä ääneen täällä. *

Rekisteröidyt yhdistykset löytyvät YTJ:n (Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä) sivuilta.
www.ytj.fi
En onnistu löytämään Pelastetaan kissat 24 - nimistä yhdistystä sieltä. Yhdistys kirjoittaa kotisivuillaan nimensä jälkeen ry, mikä tarkoittaa sitä, että se on rekisteröity ja sen siis pitäisi löytyä YTJ:n sivuilta.

Itä-Suomen lääninhallituksen sivuilla
http://www.laaninhallitus.fi/lh/ita/oik ... 1B00209FDC
kerrotaan keräysluvasta mm näin:
Rahankeräyslupa voidaan antaa Suomessa rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle, jolla on yksinomaan yleishyödyllinen tarkoitus. Lupa voidaan antaa rekisteröimättömälle yhteisölle, jolla on yksinomaan yleishyödyllinen tarkoitus tai edellä 1 tai 2 kohdassa mainittu tarkoitus, jos rekisteröimättömyys johtuu siitä, että yhteisön asemasta on säädetty Suomen lainsäädännössä, tai yhteisön toiminnan tilapäisestä luonteesta

Viimeksi muokannut Sanna&Kira päivämäärä 07.11.2009 17:23, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06.11.2009 11:02 
Poissa

Sanna&Kira kirjoitti:
Tarkoitus ei nyt ole mustamaalata mitään yhdistystä, mutta tietyt asiat on jokaisen meidän tiedettävä, kun miettii mille yhdistykselle rahojaan antaa.

Ja lisäksi mun mielestä tärkeä pointti on se, että on hyvä tietää, että onko kyseessä ko. "yhdistyksen" osalta sellainen tilanne, että nimen "yhdistys" varjolla tehdään eläimillä bisnestä? Ihmiset, jotka eivät ole perillä rescue yhdistyksistä voivat mennä halpaan luullessaan tukevansa aitoa rescue toimintaan, vaikka rahat menevät jonnekin ihan muualle :?

Edelleen se, että ko "yhdistys" ei kerro ketä toimintaa pyörittää, eikä rahankeräyslupia ole, niin se kielii jo muusta kuin asiallisesta toiminnasta :?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06.11.2009 12:49 
Poissa

Hmm. Voiskohan tuosta ilmoittaa jonnekin?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06.11.2009 13:46 
Poissa

LaumanPomo kirjoitti:
Hmm. Voiskohan tuosta ilmoittaa jonnekin?

Mun mielestä voisi, ja nimenomaan poliisille. Ilmoituksen syynä voisi olla rahankerääminen ilman asianmukaista lupaa, sekä esiintyminen rekisteröitynä yhdistyksenä (mitä se ei ole, ja on esiintynyt niin jo pitkään).
Onhan poliisi puuttunut aikanaan sellaiseenkin, että kotinsa tulipalossa menettäneelle perheelle naapurit keräsivät rahaa ensihätään. Tosin sen jälkeen lakia on muutettu niin, että jos hätäapua varten ns. ainutkertaisesti kerätään rahaa, niin se ei ole sellaista rahankeräystä, joka on luvanvaraista.

Pelastetaan kissat "ry" kerää taas rahaa ns. jatkuvasti, ja vaikka ilmoittaa, että kohde voi olla nimetty kissa, mutta kun lupa puuttuu, niin mun mielestä ilmoitus on mahdollista ja aiheellista tehdä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]