Rekku Rescue ry

Tänään on 25.05.2013 09:47

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 23.01.2010 14:33 
Poissa

Näitä uutisia alkaa jo olla viikoittain. Rottikset ym. isot koirat, yksin tai kaksin hyökkäävät pikkukoiran kimppuun ja tappavat. Onko näille tapahtumille yhteistä syytä? Siis onko koirat "jalostettu" luonnevikaisiksi vai onko niiden omistajat ihan pimeitä...?

Aina kun näin käy, joku rotujärjestön edustaja ehtii selittämään että ei koira suinkaan ole luonnevikainen vaan tuo on ihan normaalia käytöstä. Näin teki viimeksi eräs bernhardilaisihminen kun kerroin hänelle toisen bernhardilaisen yrittäneen purra pikkukoirani (bernhardilainen uros, mun kääpiö narttu, mun kääpiö ei mitenkään provosoinut nyt tai ennemmin). Saman omistajan hovawart-narttu oli hyökännyt ensin ja kun sain sen revittyä irti, bernhardilainen yritti hyökätä kivusta huutavan koirani kimppuun. (Huvittavaa muuten että koiran omistaja syytti mua jälkeenpäin kun olin kiskonut hänen koiransa irti. Mun olisi kuulemma pitänyt kävellä pois ja kutsua koiraani (jota hovawart roikotti suussaan).

Sellainenkin kaupunkilegenda on ainakin venäjänvinttikoirista että saalistusviesti voi "iskeä" ja tällä on selitetty joidenkin pikkukoirien kuolemaa borzoiden suussa. Mulla on itse ollut borzoita ja voin vakuuttaa että ne erottaa kyllä koiran ja jäniksen tai muun "saaliseläimen"-

Kuinka paljon surua täytyy vielä aiheutua ennenkuin havahdutaan etsimään syitä ja mahdollisesti korjaamaan ne? Onhan koirat tunnetusti tappaneet ihmisiäkin, yleensä on ollut kyseessä muutama iso rotu. Ei ole kysymys vain siitä että koirat ovat isokokoisia; itse en ainakaan koskaan ole nähnyt pienen koiran saavan tuollaisia raivareita.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.01.2010 15:36 
Paikalla

Itsellä on vähän sellainen mutu tuntuma, että tietyt rodut vetävät puoleensa "vääränlaisia" ihmisiä. Ihmisiä joilla ole pienintäkään käsitystä miten koiraa tulisi kouluttaa, saatika vastuuntuntoa, että huolehtisi, ettei se oma koira pääse aiheuttamaan vahinkoa kanssa eläjille. Monen mahtavan rodun maine on pilattu juurikin näiden väärien ja vastuuntunnottomien omistajien toimesta. Rotikka, doggi, dobberi, jne. on aivan loistava koira oikeissa käsissä, mutta väärissä saa ikävä kyllä paljon enemmän "tuhoa" aikaan, kun esim. pieni bichon frisee. Kyllähän kaikissa roduissa on varmasti niitä "maanantai kappaleita", joilla ei ole päässä kaikki ihan kohdillaan, mutta kyllä suurin osa käytösongelmista on ihan ihmisen itsensä aiheuttamia.

Itse olen entistä enemmän sen kannalla, että koiran pitoon pitäisi saada "ajokortti" tai muu vastaava lupa. Itsellä on ollut koiria 18-vuotiaasta saakka, mutta silti olisin täysin valmis tälläisen ajokortin/luvan suorittamaan, mikäli sellainen tulisi pakolliseksi. Sehän ajaisi niin koirien, koiran omistajien kuin kanssa ihmistenkin etuja, että kuka tahansa ei koiraa voisi ottaa. Etenkään hetken mielijohteesta. Toteuttaminen olisikin sitten toinen juttu... Mutta ainahan sitä voi haaveilla.

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.01.2010 16:00 
Poissa

Elsa kirjoitti:
Sellainenkin kaupunkilegenda on ainakin venäjänvinttikoirista että saalistusviesti voi "iskeä" ja tällä on selitetty joidenkin pikkukoirien kuolemaa borzoiden suussa. Mulla on itse ollut borzoita ja voin vakuuttaa että ne erottaa kyllä koiran ja jäniksen tai muun "saaliseläimen"

OT. Ei kaikki koirat välttämättä erota. Oma koirani, joka ei kylläkään ole borzoi, kohtelee chihuja samoin kuin citykaneja, muut pienetkin koirat kyllä rekisteröi koiriksi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.01.2010 18:48 
Poissa

heh heh.. en voinut olla ottamatta kantaa tähän keskusteluun... itselläni on ollut rotikka ja kohta tulee nykyisten rescue spanielien lisäksi taas rotikka pentu muutaman viikon päästä.. on niiin mun rotu! ja ihana rotu onkin!! :D MUTTA pari muttaa.. väärät ihmiset ottaa vääriä rotuja joita kasvattaa väärät ihmiset.. on yksi hyvä syy... kasvattajat tekevät pentuja yhdistelmillä joissa esim.rotikoilla huonot pisteet luonne testeissä! ihmettelen vaan miksi ne sallitaan... ja toiseksi suuri osa kasvattajia tekee pentuja rahasta.. vastuuntuntoiset pitävät " ajokortti" harjoitukset ennenkuin edes harkitsevat rahasta myydä pentua.. tuntevat vastuuta kenelle myy..
Itsellä oli Coton de tulear ja rotikka vuosia ja se pikku "enkeli" oli se jota muiden tuli varoa :D ei rotikka... lukuisia selityksiä olen kuullut ja kuunnellut vuosien aikana rottisten kanssa liikkuneena :D oikein hymyilyttää välillä... sääli, että hyvä rotu saa huonoa mainetta sillä melkein aina syy siellä narun toisessa päässä... toki kun puhutaan isoista koirista jälki on aina kohtalokas kun vastassa pikku koira :cry:
niin isosta kuin pienestä koirasta saa pedon ja luonne vikaisen kun ei osata koiraa kasvattaa.. järjellä.. vaan käytetään nyrkkiä tai vastaavasti pienillä ei mitään kasvatusta monesti..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.01.2010 19:57 
Poissa

Mitä nyt olen eräällä suomalaisella eläinsuojeluyhdistyksellä havainnoinut, niin useimmiten omistajaltaan eläinsuojelurikkomusten vuoksi huostaanotetut koirat ovat dobbereita, saksanpaimenkoiria, tanskandoggeja tai jotain vaativia rotusekoituksia. Eli samaa mieltä kuin ylempänä kommentoineet, että väärät ihmiset ottavat vääränlaisia rotuja. Dobbereita, sakuja, doggeja, rotikoita näkee jopa alkkisten ja narkkareiden käsissä, ja näiden ääritapausten lisäksi ihmisillä, joilla ei ole harmainta hajua mitä sellainen koira vaatii koulutuksen/aktivoinnin yms. suhteen :? . On kasvattajia ja sitten on "kasvattajia", jotka myyvät rodun maineesta välittämättä koiran kelle vaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.01.2010 20:14 
Poissa

En nyt tiedä että minkälainen tilanne oli kyseessä. Oliko tanskandoggy siis vapaana ja kävi pikkukoiran kimppuun vai hihnassa ? Jos hihnassa niin silloin ei missään tapauksessa omistaja olis saanut päästää liian lähelle pikkukoiraa ja sit taas jos oli vapaana niin taas on omistajassa vikaa koska on päästänyt koiran vapaaksi.

Minusta tuo on rotujärjestön selitys on ihan järkeekäypä. Eihän koiran tarvitse olla luonnevikainen tappaakseen. En tunne tanskadoggia rotuna, mutta onhan ihan selvä että jos koiralla on voimakas saalisvietti (tai puolustusvietti) niin sen päämäärä on tappaa. Ihmiset tuntuu unohtaneen että kaikilla koirilla on itseasiassa saalis viettiä, mutta niin lievänä että koira ei käy kaiken liikkuvan kimppuun tappaakseen. Sitten on koiria joilla on kova saalisvietti ja silloin se voi tappaa vaikka sen naapurin pikkuchichun jos se mukavasti esim koirapuistossa juoksee karkuun ja laukaisee saalisvietin.

Pelkän rodun perusteella ei voi sanoa että kuinka voimakas saalisvietti koiralla on. On ihan varmasti vinttareita joilla on lievä saalisvietti ja sitten taas vinttareita joilla on kova saalisvietti ihan kuten on minkä tahansa muun rodun sisällä.

Itsellä kun on tuollainen kova saalisviettinen vinttarityyppinen sekoitus niin en todellakaan voi luottaa siihen että se esim koirapuistossa ei kävis kovaa juoksevan pikkukoiran kimppuun. Silloin kun vielä käytiin koirapuistossa niin kyllä se usein tuntemattomat pikkukoirat laitto maihin, jotka juoksi liian lujaa.

Etttä lisää tarvittais tietoa ihmisille koirien viettimaailmasta.

www.koiratarhat.com

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.01.2010 21:35 
Poissa

Elsa, niin pienet kuin isotkin koirat saa taatusti "raivareita" pienempi esin "puistelee " leluaan, sukkaa, pehmolelua what ever... se "raivari" saa aikaan eri tuhoa ,kun silloin jos isomman koiran hampaissa on pieni koira.
Koirilla toki vaistot... onhan niissä vielä jalostuksesta huolimatta alkukantaisuutta eikä geenit ole muuttuneet saalistajasta sohvaperunaksi :roll:
itse "pahamaineisen" koiran omistajana en silti koskaan tule puolustamaan sitä, että isoilla on vietti / tappaa?! se on ehkä totta joo... mutta aika kaukaa haettu selitys näille surullisen kuuluisille tapahtumille joita julkisuuteen on tullut.. ikäviä yksittäisiä tapahtumia, jotka toivottavasti saisivat ihmiset miettimään vastuutaan koiran omistajina! ja kasvattajina..
Miten ja kenelle koirat menee.. ja kovemmat rangaistukset huostaanotettujen ja kaltoin kohdeltujen eläinten omistajille! ja kasvattajat vastuuta pennuista, kenelle niitä antaa/myy! raha ei saa olla ainoa mikä kiinnostaa.. vaan rodun jalostus parempaan suuntaan ja maine.. ja kiinnostus miten menee koirien kanssa... näin meidän kasvattaja on toiminut jo 20V!!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.01.2010 09:33 
Poissa

Aloittajan olisi myös hyvä erottaa metsästävä koira aggressiivisesta koirasta.
Siihen, että koira päättää kohdella toista koiraa saaliina, ei liity minkäänlaista aggressiota. Koira saalistaa, eikä tilanteeseen liity mitään sellaista että koira olisi vihainen.
Kun taas, jos koira on aggressiivinen, niin... no joo.

Se, tunnistaako koira toisen koiran koiraksi, ja saalistaako se silti sitä, on monen tekijän summa. Ensinnäkin se riippuu toisen koiran käytöksestä.
Pakoon juokseva, mahdollisesti kiljuva ja pomppiva pikkukoira takuuvarmasti laukaisee meidän laikasekoituksen saalisvietin, vaikka se yleisesti onkin hyvin välinpitämätön muita koiria kohtaan. Tästä syystä emme ulkoiluta sitä vapaana samassa paikassa pienten koirien kanssa.
Toisekseen asia riippuu koiran motivaatiosta saalistaa: Mikäli motivaatio on korkea, niin valikointi on pienempää. Ts. kaikki käy...
Kolmannekseen, uskoisin, että tämä voi myös olla kiinni siitä, kuinka sosiaalistunut koira on toisia koiria kohtaan. Siis tunnistaako se ne samaksi lajiksi? Ja vaikka tunnistaisikin, niin toisen koiran kohteleminen riistana ei välttämättä ole koiran kaltaiselle eläimelle sittenkään epänormaalia.
Kannibalismia esiintyy luonnossakin koiraeläinten keskuudessa. Millä tavoin meidän kotikoiramme olisivat niin eriäviä näistä (puoli)villeinä elävistä eläimistä...?

Särähti vaan korvaan, kun samassa tekstissä aletaan rinnastamaan aggressiivista ja saalistavaa koiraa...

Ja myöskään siinä sukan puistelemisessa/jne. aina ole kyse aggressiosta, se on yksinkertaisesti saalistukseen liittyvä tapporavistus ;)

Kumma kyllä, mä olen nähnyt paljon enemmän puhtaasti aggressiivisia/kiukkuisia pikkukoiria, ja paljonpaljon enemmän huonosti koulutettuja pikkukoiria, kun isoja koiria kummastakaan ryhmästä.
Myös remmissä räyhääviä pikkukoiria tuntuu (ainakin täällä meillä päin) olevan paljon enemmän, kun isoja.
Valitettavasti kun se on niin, että se iso koira on semipakko kouluttaa siinä, missä riekkuvaa, räyhäävää pikkukoiraa voi hilata perässä tai sen voi vaikkapa nostaa syliin ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.01.2010 11:25 
Poissa

"Aggressiivisia ja puruherkkiä koiria löytyy jokaisesta rodusta. Enemmän kuin koiran rotu, aggressio- ja puremisalttiuden esiintymiseen vaikuttaa koiran epävarmuus itsestään ja stressinsietokyvyn mataluus."
http://koiralinna.blogit.fi/aggressio/

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.01.2010 12:40 
Poissa

Mähän oon ollu paljon tekemissä löytökoirien kanssa. Omia on ollut monta ja lyhytaikaisessa hoidossa varmaan kymmeniä. Miten nämä on aina tulleet toimeen kaikkien kanssa kolmea lukuunottamatta: yksi doggisekoitus, yksi rottweilersekoitus ja yksi puhdas pitbull (päästään vialla kuten tosin oli omistajansakin; minä en antanut koiraa heille).
Miksi nämä sekarotuiset "rakit" niin harvoin on luonnevikaisia? Joillain koiratarhoilla (esim. Viipuri) missä ovat vapaana, tosin sosiaalistuvat mutta esim. Tallinnassa kun olivat erillisissä kopeissa kiinni, aikoinaan, stressin määrä on valtava! Ja silti nämä koirat tulivat yleensä heti kodin saatuaan toimeen monien kanssa.
Ei varmasti kaikki, puhun nyt vain niistä jotka mulla on ollut hoidossa ja osa niistä oli hoidossa kun vaihtoi kotia koska oli "mahdoton" omistajan mukaan...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.01.2010 13:57 
Poissa

Joopa joo. Meitin Lasse sekarotuinen (noutajaa plus jotain ja jotain :lol: ) on oikea häiriökoira välillä. On nyt purrut koira-aitauksessa( ei mennä enää) shelttiä ja sitä ennen haastoi riitaa erään nuoren uroksen kanssa. Vanhemmat- ja isot koirat saa jäädä rauhaan...Lisäksi Lasse hyökkäsi erään miehen kimppuun ja puri tätä kaksi kertaa :cry: Kotona poika lasten kanssa aivan mahtava. Vieraat saa tulla sisään nätisti, mutta joitain yleensä nuoria miehiä Lasse ilmeisti pelkää mutta aina tilanteet ovat ulkona. Lassehan on rekkukoira ja taustalla on aiemmin ollut juoppo omistaja joka pahoinpiteli Lassea kovalla kädellä :x Lasse ilmeisesti puree koska pelkää, mutta meneekö koskaan pois???

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.01.2010 15:54 
Poissa

Lassen käytös musta on aika ymmärrettävää sitä taustaa vastaan mitä siitä tiedetään. Sitä en valitettavasti osaa sanoa lakkaako koskaan puremasta. Saattaisin sanoa että pelkään että ei. Jostain luin että koira ei enää koskaan luota siihen jota on purrut (mielestään kai joutunut puremaan) mutta ei varmaan purtukaan luota ko. koiraan :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.01.2010 16:41 
Poissa
Puheenjohtaja

Itselläkin on pieni pelkäävä koira, joka valitettavasti puree :(, se on aiemmassa elämässä joutunut kovan kohtelun uhriksi, ja siksi siitä on tullut tuollainen.

Hoitokonsti siihen on välttää tilanteet joissa koira voi purra. Eli kun mun luo tulee vieraita, joiden kanssa en Rosaa uskalla päästää, saa se olla toisessa huoneessa sen aikaa.

Ystävyyden todistus on se,
että pysyy ystävänä,
vaikka onkin eri mieltä jostain asiasta.
-Jawaharlal Nehru-

http://www.rekkurescue.com, http://www.sey.fi

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.01.2010 16:58 
Poissa

Turun Sanomissa oli tänään juttu: Tanska aikoo kieltää 14 vaarallisena pidettyä koirarotua. Varsinkin kohta jossa kerrottiin, että Tanskan parlamentti on ehdottanut kaikkien sekarotuisten koirien tappamista aggressiivisuuden karsimiseksi tanskalaiskoirista....

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.01.2010 16:51 
Poissa

Siita kommentista etta jostain oli luettu ettei koira luota ihmiseen jota on joskus purrut..

Meille tuli 4 vuotta sitten pelkopurija, joka kerkesi ensimmaisen puolen vuoden aikana useampaan kertaan napata kiinni (meidan virheita). Mutta aika opettaa, ja nykyaan meilla saa tehda mita vaan. Haluaisinkin siis uskoa, etta kylla meidan Reks meihin edelleen luottaa, painvastoin oppi luottamaan vasta noiden puremisien jalkeen. (perhe on ainoa johon luottaa taysin, vieraiden kanssa saa aina varoa)
Tietysti puremiseen johtavia syita on useita, mika varmasti vaikuttaa lopputulokseen.

Niin juu, meidan Reks on laika mix, tosin silla ei kylla ole minkaanlaista riistaviettia (asui vapaana olevan pupun kanssa 4 vuotta).. etta pureminen oli noin 99% varmuudella aiemmasta kohtelusta johtuvaa pelkoa.

P.S. anteeksi suomalaisten aakkosten puuttuminen, plus mahdollinen huonontunut kielitaito :D Ei tule taalla pahemmin kaytettya aidinkielta.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]